Consumenten wenden zich steeds meer tot het internet voor hun aankoopbeslissingen. Dit maakt internetmarketing belangrijker dan ooit tevoren. Volgens studies doen consumenten, om het voorlopige prijs- en productonderzoek uit te voeren, onderzoek op mobiel internet en sociale media voordat ze hun definitieve aankoopbeslissingen nemen.
Door regelmatige, betaalbare communicatie op maat kunt u met internetmarketing relaties opbouwen met prospects en klanten. Dit staat in schril contrast met de dagen van massamarketing, een tactiek die langzaam uitsterft. Nog niet overtuigd dat internetmarketing de richting is die uw bedrijf moet inslaan? Laat u dan van gedachten doen veranderen door de zes voordelen van internetmarketing die hieronder worden opgesomd.
1. Internetmarketing is niet duur
Het op de markt brengen van producten via een fysieke winkel is veel duurder dan ze op internet te verkopen. De terugkerende kosten van onderhoud en verhuur van onroerend goed zijn niet relevant voor internetmarketing. Bovendien hoeft u voor weergave in de winkel uw schappen en etalages niet met voorraad te vullen. Hierdoor kunt u uw voorraadkosten laag houden door voorraad te bestellen in lijn met de vraag, in plaats van vooruitlopend op de vraag te bestellen.
2. Internetmarketing zorgt voor handige winkeluren
Zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over overuren aan werknemers of openingstijden, geeft internetmarketing u de vrijheid om uw onderneming 24 uur per dag, zeven dagen per week open te houden. Klanten zullen het ook ongelooflijk handig vinden om uw diensten en producten op internet volgens hun eigen schema te kopen. Wanneer het hen uitkomt, kunnen ze op elk moment van de dag door uw e-commerce winkel bladeren en bestellingen plaatsen.
3. Internetmarketing biedt een aangepaste advertentieaanpak
Door een profiel op te bouwen van de voorkeuren en koopgeschiedenis van uw klanten, stelt internetmarketing u in staat aanbiedingen voor hen te personaliseren. U kunt gerichte aanbiedingen doen die een juiste weerspiegeling zijn van hun interesses door de productinformatie en webpagina’s die potentiële klanten bezoeken te volgen. Om u te helpen de waarde van de verkopen door consumenten te verhogen, kunt u gegevens verkrijgen voor het plannen van cross-sellingcampagnes met de informatie die beschikbaar is via het bijhouden van webpaginabezoeken.
4. Internetmarketing helpt u profiteren van sociale media
Social media wordt elke dag belangrijker. Met internetmarketing kun je hier optimaal gebruik van maken. Het verband tussen online omzetgroei en sociale netwerken werd benadrukt in een recent onderzoek door het Executive Education-gebied van de Harvard Business School.
Uit het onderzoek bleek dat er een omzetstijging van ongeveer vijf procent was die werd gegenereerd door die consumenten die aangaven dat ze het sterkst werden beïnvloed door sociale netwerken. Door sociale media-tools op te nemen in uw internetmarketingcampagnes, kunt u profiteren van dit soort invloed en uw winst zien stijgen.
5. Internetmarketing biedt een manier om echt relaties op te bouwen
Als het gaat om het verhogen van het klantbehoud en het opbouwen van relaties met consumenten, is internet een cruciaal platform. Door een follow-up e-mail te sturen om de consument te bedanken en een transactie te bevestigen, kunt u de relatie op de juiste manier beginnen wanneer ze een aankoop doen in uw online winkel.
U kunt helpen de relatie in stand te houden en een persoonlijk tintje te geven door klanten regelmatig te e-mailen met speciale aanbiedingen die op hen zijn afgestemd. U kunt ook helpen een gemeenschapsgevoel op uw website op te bouwen door deze klanten uit te nodigen productrecensies in te dienen voor de artikelen die ze hebben gekocht.
6. Met internetmarketing kunt u meer mensen bereiken
U kunt alle barrières van afstand overwinnen door gebruik te maken van marketing op internet. Zonder lokale winkels op te zetten, kunt u producten verkopen in elk deel van het land, of zelfs daarbuiten. Dit verbreedt uw doelgroep aanzienlijk. Bovendien kunt u een exportbedrijf opbouwen zonder een netwerk van distributeurs in verschillende landen te openen.
Om er zeker van te zijn dat uw producten en diensten voldoen aan de lokale bedrijfsvoorschriften en geschikt zijn voor de lokale markten, moet u de hulp inroepen van lokalisatiediensten als u van plan bent om internationaal te verkopen of zelfs in afgelegen gebieden op nationaal niveau. Lokalisatiediensten omvatten productaanpassingen om lokale marktverschillen en vertaaldiensten weer te geven.
Inmiddels kunt u duidelijk zien dat een vakkundig gemaakte internetmarketingcampagne een hele nieuwe wereld van mogelijkheden voor uw bedrijf kan openen. U komt misschien in de verleiding om er meteen in te springen. Het is echter belangrijk dat u de tijd neemt om een plan te maken en al uw online marketinginspanningen te coördineren. Anders veroorzaakt u waarschijnlijk verwarring bij consumenten. En tegenwoordig kan de typische web-savvy consument een bedrijf met een ongeorganiseerde online aanwezigheid van mijlenver herkennen.