Online marketing verwijst naar internetmarketingstrategieën in tegenstelling tot traditionele advertenties. Online marketing omvat marketing naar zoekmachines, de banners, de e-mailmarketing, de affiliate marketing, de contentmarketing en marketing op sociale netwerken.
Gedetailleerde definitie
Online marketing is voor de meeste bedrijven een onlosmakelijk onderdeel van de marketingmix geworden. Aan de andere kant blijven de zakelijke uitgaven in verband met online marketing stijgen. Volgens Gartner’s Digital Marketing Spending Report, gepubliceerd in 2013, vertegenwoordigen de uitgaven voor digitale marketing gemiddeld 2,5% van de omzet van bedrijven en groeien ze gestaag. Uit dit onderzoek blijkt ook dat meer dan 40% van de ondervraagde marketeers zegt dat de website van hun bedrijf, sociale media en digitale advertenties de belangrijkste sleutels zijn tot het succes van hun strategie.
Doelen van online marketing
Dit zijn de meest voorkomende doelen van online marketing:
- Vergroot de bekendheid van producten en merken
- Verhoog de acquisitie van prospects en klanten
- Genereer verkeer naar de website
- Om de loyaliteit van klanten te winnen
- Bereik een hogere ranking op de resultatenpagina’s van zoekmachines, zoals Google
Het gemeenschappelijke doel voor alle bedrijven is om de verkoop te verhogen. Ze willen hun naamsbekendheid ontwikkelen, hun online aanwezigheid vergroten en transacties vergemakkelijken. Online marketing pakt al deze uitdagingen aan en helpt bij het genereren van inkomsten. Bedrijven moeten echter een gerichte strategie implementeren om online campagnes op te bouwen. Om dit te doen, hebben ze verschillende hendels en gereedschappen.
Zoekmachinemarketing (SEM)
Zoekmachinemarketing, of Search Marketing Management in het Engels, is georganiseerd rond twee gebieden: zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachineadvertenties (SEA). Terwijl SEO streeft naar een hogere ranking in organische zoekresultaten, stelt SEA u in staat om tegen een geldelijke vergoeding advertenties weer te geven in SERP’s. Het gemeenschappelijke doel van SEO en SEA is om een betere zichtbaarheid te krijgen via zoekmachines.
Het bereiken van de toppositie op de resultatenpagina’s blijkt een moeilijk doel te zijn, aangezien het ranking-algoritme van zoekmachines, zoals Google, onbekend blijft. Deskundigen zijn het er echter over eens dat inhoud van hoge kwaliteit een belangrijke rol speelt bij de positionering van een site. Het publiceren van inhoud van hoge kwaliteit is de hoeksteen van SEO, omdat het helpt om een site op strategische zoekwoorden te positioneren.
Dankzij SEA is het mogelijk om te bieden op relevante zoekwoorden om op te adverteren bovenaan de pagina’s met zoekresultaten.
Door de toenemende complexiteit van zoekmachinemarketing doen veel bedrijven een beroep op een SEO/SEA specialist of een gecertificeerd Google Adwords bureau voor optimale efficiëntie.
Reclamebanners
Banneradvertenties, of display-advertenties, verwijzen naar een vorm van online adverteren die afhankelijk is van het gebruik van beeldmateriaal. De visual leidt naar een landingspagina of website, om zo bezoekers om te zetten in klanten. Banners kunnen statisch of dynamisch zijn. Ze kunnen variëren in grootte en formaat: megabanner, wolkenkrabber of straatsteen.
Bannerteksten zijn bedoeld om boeiende informatie te bieden die potentiële consumenten ertoe aanzet om op de advertentie te klikken, producten te kopen, op sociale media over het merk te praten of het merk op een positieve manier te ervaren. Adverteerders betalen elke keer dat iemand op de advertentie klikt (PPC).
De adblockers (Adblock) worden gebruikt door veel gebruikers die worden overspoeld met advertenties en ervoor kiezen deze niet te bekijken. Daarnaast spreken experts tegenwoordig van een fenomeen van advertentieblindheid, waarbij gebruikers advertenties negeren of als weinig geloofwaardig beschouwen door overmatige blootstelling aan online advertenties. Om deze reden zoeken steeds meer bedrijven naar alternatieve manieren om op internet te adverteren.
Email reclame
E-mailmarketing verwijst naar een praktijk die afhankelijk is van het verzenden van commerciële berichten per e-mail. Het kan een effectief marketinginstrument worden, omdat e-mails meerdere potentiële klanten tegelijk kunnen bereiken. E-mailmarketing wordt echter zwaar uitgebuit en consumenten negeren reclameboodschappen. Om op te vallen, beginnen bedrijven interessante en gemakkelijk te delen inhoud op te nemen, zoals infographics en video’s.
Affiliate Marketing
Affiliate marketing betekent een strategie om een partner te belonen voor elke verkoop die namens een bedrijf wordt gegenereerd. Partners of gelieerde ondernemingen gebruiken hun eigen marketingmethoden om namens de gelieerde onderneming bezoekers of klanten te werven. Er zijn verschillende beloningsmodellen voor affiliates:
- Pay-per-click (betaling voor elke klik op de advertentie)
- Betalen per lead (betaling voor elk gegenereerd gekwalificeerd contact)
- Betalen per verkoop (betaling voor elke gegenereerde verkoop)
Er zijn veel netwerken die gefedereerd zijn binnen platforms, met als doel om filialen en gelieerde ondernemingen met elkaar te verbinden.
Sociale media marketing
Social media marketing is de marketing van producten of diensten via social media platforms zoals Facebook, Google+, Linkedin en Twitter. Deze strategie omvat advertentiecampagnes en pagina’s gewijd aan adverteerders, gehost op elk van deze netwerken. Social media marketing is een relatief recente hefboom in online marketing. Met het toenemende gebruik van sociale media gebruiken steeds meer bedrijven het echter als een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie.
Conclusie
Het belang van internetmarketing voor bedrijven groeit. Dit is een belangrijk doel geworden voor de meeste bedrijven die online klanten willen bereiken en de verkoop willen verhogen.