De zelfrijdende fiets is wellicht de opvolger van de elektrische fiets. Waarom dit zo is en wat de rol van Huawei is leggen we uit en laten we zien.
Natuurlijk zijn we inmiddels gewend aan de elektrische fiets. Ook als het om fietsen gaat staat de technologie niet stil, dus kunnen we een opvolger verwachten. De zelfrijdende fiets. Wij leggen de verschillen tussen de zelfrijdende fiets en elektrische fiets uit. Ook leggen we uit welke kansen dit biedt voor Huawei.
Wat zijn de verschillen tussen een elektrische fiets en een zelfrijdende fiets?
Bij de elektrische fiets is vooral de aandrijving zelfwerkend. Als je wilt hoef je dankzij de elektrische aandrijving niet meer te trappen om op de fiets vooruit te komen. De zelfrijdende fiets gaat een aantal stappen verder. De basis is een elektrische fiets. Hierop is een lithium-batterij bevestigd die goed is voor 2 tot 3 uur aan gebruiksduur. Daarnaast zijn er diverse sensoren op de elektrische fiets gemonteerd. Zo vind je onder andere een LiDAR-sensor, een versnellingsmeter en een gyroscoop.
Met deze sensoren kan de fiets automatisch obstakels herkennen en erom heen navigeren. Ook kan de zelfrijdende fiets met behulp van deze sensoren zelfstandig haar evenwicht houden en rechtop staan.
Met name het rechtop staan is een technische uitdaging geweest. De techniek werkt als volgt: men monteerde een schijfachtige module bij de achteras. Deze sloot men aan op precisiesensoren die registreren wanneer het frame begint te kantelen. Zelfs de geringste, niet voor het oog waarneembare bewegingen kunnen het correctiemechanisme triggeren. Als dat gebeurt zorgt dezelfde module ervoor dat de zelfrijdende fiets kleine bewegingen gaat maken om zo de kanteling te corrigeren en het evenwicht te behouden.
Zo werkt de zelfrijdende fiets in de praktijk
Natuurlijk zeggen bewegende beelden veel meer dan onze geschreven uitleg. In onderstaand filmpje zie je deze innovatieve fiets in actie.
Wat heeft Huawei met de zelfrijdende fiets te maken?
Zoals je ziet gaat het hier om een prototype. Dit prototype is gebouwd met Huawei onderdelen, waarbij de programmeerbare AI-processor Huawei Ascend 310 het meest in het oog springt. Het ligt overigens voor de hand dat Huawei betrokken is bij dit project, want de bedenker is Zhihui Jun, AI engineer bij Huawei.
Naast de zelfrijdende fiets is er natuurlijk ook de zelfrijdende auto. Wij verwachten dat Huawei alvast met een schuin oog naar het succes van Tesla kijkt. Er zijn immers veel meer fietsen dan auto’s in omloop. Voorlopig heeft Huawei nog geen lancering of prijs van de zelfrijdende fiets gecommuniceerd. We kunnen er dus vanuit gaan dat dit (nog) een experiment is.
Voorlopig lijkt Huawei bij haar core-business te blijven en dat is onder meer het produceren van (hele goede) draadloze oortjes.
Bron: Techeblog