Een van de populairste fastfood ketens in Nederland is natuurlijk McDonalds. Toch wordt niet ieder product een succes. Daarom delen we rond lunchtijd 5 McDonalds gerechten die je vast nog nooit geproefd hebt.
De meeste liefhebbers van fastfood kennen de menukaart van McDonalds vast uit hun hoofd. Met de Big Mac en in Nederland de McKroket heeft de burgergigant dan ook voor klassiekers gezorgd. Toch wordt niet elk product een succes. Om iedereen die als goed voornemen ‘afvallen’ heeft genoteerd ter wille te zijn maken we een overzicht van de grootste flops van McDonalds. Deze 5 McDonalds gerechten heb je vast nog nooit gegeten…
1. Te luxueus voor McDonalds? De Arch Deluxe
Veel marketing experts zijn het erover eens dat de Arche Deluxe de grootste marketing flop van de hamburgergigant is. In 1996 bedacht men het concept wat we nu kennen als ‘premium burger’. Men wilde met deze burger een luxueus alternatief bieden voor de doelgroep die normaal de McDonalds zou passeren.
Chef Andrew Selvaggio van de Pump Room werd gevraagd een premium burger te ontwikkelen. Hij verzon de Arch Deluxe, een burger met knapperige sla, mosterd-mayo dressing, pikante bacon, tomaat en rundvlees op een luxe broodje. Op papier klonk het geweldig. Er werd dan ook een marketing budget van $ 200 miljoen vrij gemaakt en een geschatte verkoopwaarde van liefst $ 1 miljard.
Toch ging het faliekant mis met deze luxe burger. Qua marketing slaagde men er niet in om het gewenste publiek te bereiken, franchisers stonden er niet achter, de burger was te duur en zo waren er vele oorzaken voor het falen aan te wijzen. Ook een relaunch van de burger als de ‘Archburger’ in 2018 was geen succes.
Het reclamefilmpje van de Arche Deluxe spreekt boekdelen.
2. McDonalds is te gezond met de McLean Deluxe
Fastfood en gezondheid is tegenwoordig geen taboe meer, maar er was een tijd dat klanten bewust voor ‘ongezond’ kozen als ze een hamburger wilden eten. Daar kwam men pijnlijk achter toen met de McLean Deluxe probeerde te introduceren.
De McLean Deluxe debuteerde in 1991. Waar de andere burgers van de mc liefst 26 gram vet per stuk bevatten had deze burger ‘maar’ 10 gram vet. Dat klinkt als een verantwoorde snack, maar de klant dacht daar anders over. Ten eerste vond men de burger te droog. Ook was men niet tevreden over de smaak. Door toevoeging van een zeewier-extract was de smaak van de McLean Deluxe namelijk beduidend anders dan die van een normale burger. De klanten lieten de burger links liggen en na enkele jaren verdween deze creatie van de kaart.
Eerlijk is eerlijk, zelfs in de reclame met Michael Jordan ziet deze creatie er gortdroog uit.
Ben jij benieuwd naar meer fails van McDonalds? In dit filmpje kan je je leedvermaak kwijt.
3. De McDLT bleek te ingewikkeld
We bespraken hiervoor al de Arche Burger, maar dat was niet de eerste ‘luxe’ burger die sneuvelde. Deze twijfelachtige eer gaat naar The McDLT. Deze burger zou het antwoord moeten zijn op de Whopper van Burger King. Het recept (een burger met sla, tomaat en mayonaise) klinkt eenvoudig, maar dat bleek niet het geval.
De McDLT zat in een apart bakje, waarbij de warme ingrediënten van de koude gescheiden werden. Om de temperaturen op peil te houden moest er een polystyrene bakje gebruikt worden. Dit was veel belastender voor het milieu dan de papieren verpakkingen.
Verder bleek de formule te ingewikkeld. Zo moesten de keukens een speciale heater gebruiken die maar één kant van het broodje verwarmde. Dit gebeurde vaak niet, waardoor koude ingrediënten zoals de sla ook warm geserveerd werden. Dit smaakte de klant niet. Daarbij vond de klant het te omslachtig om eerst nog zelf met de burger aan de slag te gaan voor hij/zij kon gaan eten. Dit betekende het einde van de McDLT. Toch was de ontwikkeling niet helemaal weggegooid geld. De McDLT bleek de inspiratie voor een welkebekend burger, de Big and Tasty. Hieronder zie je het reclamespotje voor de McDLT.
McDonalds haat-liefde verhouding met kippenvleugels: de Mighty wings flopten
Naast de hamburgers probeerde McDonalds ook vaak ander fastfood te verkopen. Dit ging vaak goed, maar ook mis. Een van de grootste missers op dit gebied waren de Mighty Wings. In 2013 werden deze pittig gekruide kippenvleugeltjes gelanceerd en er werd groot ingekocht.
De klanten waren echter niet enthousiast. Zo vonden veel mensen de kippenvleugels te pittig. Ook vond men deze snack te duur, ze kostten $ 1,- per stuk. Voor die tijd een heel bedrag, want er waren toen ook acties waarbij je een menu voor 1 dollar kon kopen. Het resultaat was een overschot van meer dan $ 10 miljoen aan onverkochte kippenvleugels en een nieuwe fail. Toch probeerde men de kippenvleugels in 2018 weer op de markt te brengen, maar dit was een tijdelijke actie in Atlanta. Toch blijft de fastfood-gigant het proberen, want zo nu en dan verschijnen er weer (spicy) wings op het menu.
De smaaktest was was nog wel zo veelbelovend…
Zou de Hula burger nu wel een succes kunnen worden?
In 1962 wilde de chef-kok van McDonalds een nieuwe burger op de markt brengen. Hij ontwikkelde 2 burgers en testte deze in een een aantal locaties. Een van deze burgers was de Hula burger. Deze bestond uit een broodje met gesmolten kaas en gegrilde ananas. Helaas verloor deze creatie het van de andere deelnemer aan de smaaktest, de inmiddels wereldberoemde Filet-O-Fish.
Toch was de Hula burger niet helemaal van de radar, want begin jaren ’80 lanceerde McDonalds de Hula Burger alsnog, maar deze keer als een broodje met burger en gegrilde ananas. De commercial uit 1984 wist klaarblijkelijk geen verkoopsucces te garanderen.
Toch klinkt de combinatie van gesmolten kaas en ananas (al dan niet met burger) niet gek. Zou een herlancering een idee zijn?
Uiteraard is marketing bij de moderne tech-giganten niet weg te denken. In onze rubriek internet marketing besteden we dan ook regelmatig aandacht aan bijzondere marketing-ideeën.