...

Van modeljaren 2017 tot 2019 waren Husqvarna’s viertakt enduro-motoren afwezig in de line-up. Consumenten die een offroad-model wilden dat is ontworpen voor trail-rijden op hoog niveau, konden een dual-sportmodel kopen, maar ze zouden een compromis moeten sluiten door op een iets zwaardere en minder krachtige motor te rijden of deze te ontdoen van specifieke off-road componenten om legaal de weg op te mogen. Met de Husqvarna FE 501 is er nu een legaal alternatief. De enige concessie vind je in een minder beperkend uitlaatsysteem.

2021 Husqvarna FE 501 Review

Nadat we vorig jaar al de 350 cc enduro- en dual-sportmodellen van Husqvarna zagen verschijnen werden we dit jaar verrast met de Husqvarna FE 501. De hoogste tijd om dit vlaggenschip te beoordelen.

2021 Husqvarna FE 501-motor 2021

Ondanks de modelnaam van de FE 501 heeft deze nieuwe aanwinst eigenlijk een cilinderinhoud van 511 cc. De basis van de motor is hetzelfde als die van het FC 450-motorcrossmodel met dezelfde boring maar een langere slag om hem de extra 61 cc te geven.

De FE 501 is uitgerust met een uitlaatsysteem dat is uitgerust met een O2-sensor die is aangesloten op de verzamelleiding voor het EFI-systeem met gesloten lus. De uitlaatdemper heeft een door de United States Forest Service (USFS) goedgekeurde vonkenvanger, maar het is niet dezelfde volledig beperkte geluiddemper die op de FE 501s dual sport wordt geleverd. De motor heeft ook een reed-klep in de air boot om het geluid binnen de EPA-voorschriften te houden.

De FE 501 voldoet aan de vereisten om in Californië in aanmerking te komen voor groene stickers. Ook in 50 andere staten is de motor legaal. Om deze status te krijgen zijn er concessies gedaan. De meeste zijn niet erg, maar er zijn twee dingen die het algehele vermogen van een motor ernstig kunnen beperken. Zo zijn de 12,5:1 compressieverhouding en zes-versnellingsbak wel erg zwaar. Daarnaast steekt de powerband in het toerentalbereik veel lager af in vergelijking met andere motoren.

2021 Husqvarna FE 501 vering

De Husqvarna FE 501 wordt geleverd met een WP Xplor 48-vork die instelbaar is voor compressiedemping, uitgaande demping en veervoorspanning. Het systeem maakt gebruik van een open patroonontwerp met een spiraalveer in elke poot. Compressiedemping wordt geregeld in de linker poot en uitgaande demping in de rechter poot. Beide hebben een bereik van ongeveer 30 klikken. De WP Xact-schok maakt gebruik van een koppelingsontwerp en heeft instelbare compressiedemping bij lage en hoge snelheid, uitgaande demping en veervoorspanning. Zowel de voor- als achtervering heeft een veerweg van 11,8 inch (300 mm).

De standaardinstellingen zijn absoluut ontworpen voor comfort en bieden een zachte rit die geschikt is voor een breed scala aan rijders. De externe verstelbaarheid van deze ophanging is in dit opzicht nuttig, maar als je meer dan zo’n 75 kilo weegt en een gemiddelde of betere rijder bent, zou je misschien baat hebben bij stijvere veren omdat de motor een beetje laag in de slag rijdt.

Voordat we deze nieuwe aanwinst verder bespreken is het natuurlijk ook leuk om deze crossmotor in actie te zien. Dat kan met deze video review.

2021 Husqvarna FE 501 Chassis/Handling

Het FE 501-chassis is exact hetzelfde als dat van het motorcrossmodel, met een chromoly stalen frame en een composiet subframe van koolstofvezel, maar is voorzien van een grotere brandstoftank van 8,3 liter. Ondanks de grootte valt de brandstoftank niet op bij het zitten of staan op de motorfiets. In combinatie met de stoel die 10 mm lager is dan zijn KTM-concurrent zorgt dit voor een fijne rij-ervaring.

De standaard skidplate en handbeschermers zijn goed ontworpen en behoorlijk duurzaam. Dunlop Geomax AT81s, een premium offroad-band, wordt standaard geleverd. Remmen zijn Magura remmen met een 260 mm voor- en 220 mm achterrotor. Het ProTaper-stuur kan in vier montageposities worden geplaatst bovenop de 22 mm-offset drievoudige klemmen. Er is een zeer bruikbare multifunctionele kilometerteller met verschillende dag-, snelheids- en brandstofverbruiksaanduidingen.

Met zijn aangepaste motor en flexibele ophanging levert de FE 501 veel rijcomfort en veel meer tractie dan verwacht. Als je op de motor rijdt met beide voeten op de pedalen, zoveel mogelijk staand, kun je prestaties leveren die normaal gesproken veel meer inspanning vergen. Hetzelfde kan gezegd worden voor het beklimmen van heuvels. Bij correct gebruikt zal deze motor je de meeste hellingen op dragen alsof ze er niet eens zijn. Natuurlijk is er tijdens het remmen, vooral bergafwaarts, iets meer massa om rekening mee te houden, waardoor je iets eerder aan jouw remzone moet denken dan bij een machine met een kleinere boring.

2021 Husqvarna FE 501 Algemene indruk

Deze motorfiets is, kortom, een enduro-motorfiets met een groot kaliber met een tractorachtige koppeling en een Cadillac-achtig rijcomfort. Het voldeed gemakkelijk aan de verwachtingen. Merk op dat dit geen FE 501s dual sport-model is, maar meer een competitie-enduro-motor; hoewel de EPA-vereisten voor off-road vergelijkbaar zijn met een legale motor voor op de weg heeft dit model niet de toegevoegde katalysator, richtingaanwijzers en andere componenten die nodig zijn om te voldoen aan de DOT-voorschriften.

De FE 501 in standaarduitvoering is het meest geschikt voor meer open trailrijden, casual rijden en langeafstandsritten. De standaarduitvoering is dan ook geschikt voor zowel beginnende rijders als experts. Als je deze standaarduitvoering verder optimaliseert is de motor ook uitermate geschikt voor jachtraces, woestijnraces en langeafstandsevenementen.

Husqvarna FE 501 in Europa

In Europa vinden we deze comfortable motorfiets op veel minder plaatsen. Door verschillende wet- en regelgeving mogen zij namelijk niet zo maar de openbare weg op in Europa. Daarom worden deze motoren door liefhebbers vaak rechtstreeks geïmporteerd. Wel is het mogelijk in Nederland een schaalmodel of onderdelen te kopen.

Benieuwd naar meer reviews?

Wij reviewen regelmatig producten en diensten. Uiteraard delen we onze bevindingen eerlijk. In onze rubriek reviews zie alle gadgets, apparaten en andere tech items die wij reviewen.

 

Leave a Reply

Schrijf je in voor onze gratis nieuwbrief en ontvang nieuws, previews, reviews en leuke deals.

Ja, ik schrijf me in
We spammen niet en uitschrijven kan altijd.